Sportsskader af ankelskader - Gode råd til at komme ovenpå

Sportsskader af ankelskader - Gode råd til at komme ovenpå

Sportsskader er ikke altid til at undgå, uanset om du dyrker sport og motion på eliteplan eller i din fritid. Det kan opstå over en længere periode eller ske akut. Her har de fleste sikkert prøvet at træde forkert, som giver et vrid i anklen. Når du træder forkert, kan det enten give en forvridning eller du kan komme til at forstuve din ankel.


Ankelskader opstår som oftest, fordi du kommer til at træde forkert på den ene eller anden måde, når du enten er i løb eller efter et spring. Det kan også ske, hvis du bare går eller står stille og pludselig mister balancen. 

 

I dette blogindlæg har vi fokus på ankelskader, og hvad du kan gøre, hvis du får en akut ankelskade. Vi kommer blandt andet ind på, hvilke sportsgrene der oplever flest ankelskader, samt tips til at vurdere omfanget af en ankelskade.


Hvilke sportsgrene giver oftest ankelskader? 

Ankelskader er noget, der kan opstå i stort set de fleste sportsgrene. Det er dog primært sportsgrene, hvor du er i løb eller bevægelse. Det kan f.eks. være fodbold, håndbold, basket, tennis, badminton eller padel. Ved pludselige bevægelser, spring og spurt sætter du oftest fra med anklen. Hvis ikke foden er placeret korrekt, kan det give en voldsom forvridning i din ankel. 


Tager du f.eks. håndbold, så er der kontraer, hurtige retningsskift og hårde landinger på gulvet, når du går efter at score mål. Det er en sport, hvor ens ankler i høj grad er udsatte, da man konstant er i bevægelse og fart. 


Langt de fleste sportsskader blandt professionelle sportsfolk er ankelskader. Det er derfor næsten ikke til at undgå, da der i mange sportsgrene er hårde stop, vendinger og eksplosive hop (kilde 1). 

 

 

Hvordan ved du om ankelskaden er alvorlig? 

Ankelskader kan enten være kortvarige eller langvarige alt efter, hvor voldsom ankelskaden er. Nogle ankelskader kan du hurtigt komme over, mens andre kan tage længere tid at genoptræne. Vi ser desværre også mange ankelskader, som nogen må leve med resten af livet. 


Du kan opleve ankelskader i 3 forskellige varianter. 

 

Ledbåndsskade 

En ankelskade kan ses som en ledbåndsskade. Her vil du mærke skaden som en smerte ved belastning, og når du forsøger at bevæge ankelleddet. Du kan se på anklen, at der er en evt. misfarvning af huden eller blodudtrædning. Anklen kan være hævet og meget øm (kilde 2).

 

Knoglebrud

Du kan også få en ankelskade som knoglebrud. Her oplever du en stor smerte i anklen ved selv den mindste bevægelse. Du bør derfor bruge støtte på foden, så den får hvile. Det kan opleves som en hævet, rød og varm ankel. Når du trykker på anklen, vil den være meget øm (kilde 3).

 

Ustabil ankel

Den tredje ankelskade kan være en ustabil ankel. Her kan du godt bevæge anklen en smule, men vil have svært ved at hoppe og afsætte. Anklen kan være hævet og du vil kunne opleve smerte ved større belastninger. En ustabil ankel betragtes som den milde ankelskade (kilde 4). 

 

Hvad er de mest ofte skader på anklen? 

is på ankelskade

Anklen består af to led, som er med til at sikre, at foden kan bøje og rotere. Selve ankelleddet bliver stabiliseret af muskler og ledbånd både fra indersiden og ydersiden af din fod. Derfor er dine ledbånd utrolig udsatte, når du får et vrid på foden. 

 

Forstuvet ankel

Når vi taler om skader på anklen, er det ingen tvivl om at den mest hyppigste ankelskade er en forstuvning. Det sker typisk ved, at du træder forkert ned i underlaget eller lander forkert på foden (kilde 5).

 

Vrid i anklen

Når du oplever en ankelskade, som ikke er et knoglebrud, kan det stadig være en alvorlig skade. Det at du får en hård forvridning af anklen kan gøre ondt, og du kan opleve smerter i flere uger, før det går over.

 

Hvad gør man ved en hævet ankel?

En hævet ankel og ankelskader kræver korrekt behandling. Det er også vigtigt, at du giver din ankel ro, når den er hævet, så den har de bedste muligheder for restituere. Derfor bør du også se på, hvordan du kan aflaste anklen på bedste vis.

 

 

Skal der anvendes bandage/kompression ved en ankelskade?

Hvis du har fået en ankelskade, er det bestemt en god idé at bruge bandage eller kompression. Det vil give støtte og aflastning til anklen, som vil hjælpe med, at du kan komme hurtigere over ankelskaden. Det handler som udgangspunkt om at give anklen ro og den rette behandling. Derfor er bandage er god løsning ved en ankelskade.

 

Skal jeg tape en ankel? 

Uanset om du fortsat kan dyrke sport eller motion med en ankelskade, så er det en god idé at tape anklen ind. Det giver noget støtte til leddene omkring anklen. Hvis det f.eks. gør meget ondt, når du bøjer anklen, kan det også være en god ide at tape den ind. Dermed belaster du ikke anklen med små vrid. (kilde 6)

 

Kan is bruges på en ankelskade? 

ankelskader efter løb

Generelt er is og kulde godt mod akutte skader og sportsskader. Derfor er det en god idé at lægge is på anklen, hvis den er hævet eller forstuvet. Her anbefaler vi, at du vælger et tyndt klæde at ligge rundt om isen, så det ikke er direkte mod huden. Det kan f.eks. være et viskestykke eller en t-shirt. (kilde 7)


Ved akutte ankelskader kan du med fordel have is på i en times tid. Hvis anklen stadig er hævet eller øm, kan du efterfølgende lægge is på anklen i 10 minutter hver anden time.

 

Hvor lang tid varer en ankelskade? 

Der findes forskellige grader af ankelskader. Derfor er det svært at helt præcist definere, hvor lang tid det vil tage dig at komme over ankelskaden. En ankelskade kan derfor tage alt mellem en enkelt dag til noget, som vil være til gene for dig resten af livet. Det afhænger også af, hvor kraftig en ankelskade der er tale om, og hvor god din ankel er til at restituere. 

 

Med det rette udstyr og behandling, er der dog gode chancer for at komme relativt hurtigt over ankelskaden.

 

Her kan du med fordel overveje Recovery Boots, som mange af de professionelle sportsudøvere anvender efter hvert træningspas for at behandle og forebygge sportsskader.

Kilde 1: https://fysiolab.dk/hvad-er-akutte-ankelskader

Kilde 2: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/akut-og-foerstehjaelp/tilstande-og-sygdomme/foerstehjaelp/skader/ledskader-akutte/

Kilde 3: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/knogler-muskler-og-led/sygdomme/knoglebrud/ankel/

Kilde 4: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/knogler-muskler-og-led/sygdomme/laeg-ankel-fod/ankel-ustabil/

Kilde 5: https://netdoktor.dk/sygdomme/fodder/forstuvet_fod.htm

Kilde 6: https://netdoktor.dk/tema/skiskader/tapening.htm

Kilde 7: https://biomekanikerne.dk/ankelskade-det-her-er-simple-ting-du-skal-vide/



Også i Råd til sportsskader. Hvordan undgår og forebygger du skader

Sportsskader af lægmusklen - tips til hvad du kan gøre
Sportsskader af lægmusklen - tips til hvad du kan gøre

Læs mere
Behandling af sportsskader - Lad ikke dine skader stoppe dig
Behandling af sportsskader - Lad ikke dine skader stoppe dig

Læs mere
Sportsskade af akillessenen - sådan bliver du klar igen
Sportsskade af akillessenen - sådan bliver du klar igen

Læs mere