Virker Recovery Boots - bliv klogere her

Virker Recovery Boots overhovedet? Dette vil vi forsøge at besvare her. For at besvare spørgsmålet har vi taget udgangspunk i rigtige cases hvor recovery boots bliver brugt, men også i hvad videnskaben siger om effekten af recovery boots

1. Sådan anvendes Recovery Boots i praksis.

1.1. Forebyggelse af skader i KoldingQ

1.2. Hvordan Fungere Recovery Boots?

2. Videnskaben bag Recovery Boots.

2.1. Hurtigere restitution.

2.2. Forebyggelse af skader.

2.3. Bedre resultater.

1. Sådan anvendes Recovery Boots i praksis.

Her vil vi give nogle eksempler på hvordan recovery boots anvendes i praksis af nogle af vores samarbejdspartnere. Du kan bl.a. hører om hvordan KoldingQ bruger kompressionsstøvler til forebyggelse af skader, hvordan de bliver brugt af ultraløbere mm.

1.1. Forebyggelse af skader i KoldingQ

I 2020 indgik vi et samarbejde med fodboldklubben KoldingQ. Ideen kom fra Allan Jensen som er cheftræner i KoldingQ U14 hold og aktiv fodbolddommer. Allan har, i forbindelse med sin dommer-gerning, selv afprøvet recovery boots og har oplevet rigtig god effekt af brugen.

”Pigerne træner seks gange om ugen og spiller mindst en kamp, og det er selvfølgelig hårdt for deres muskulatur, og det resulterer ofte i små og indimellem større overbelastningsskader. For at undgå de skader introducerede jeg recovery boots til dem, og vi har allerede set en rigtig god effekt af det,” fortæller Allan Jensen"

Som fodboldspiller er det i særdeleshed forstrækninger, knæsmerter og skinnebensbetænkelse støvlerne hjælper med. En af pigerne som har brugt støvlerne i forbindelse med skader udtaler:

”Om aftenen efter træning eller kamp kan jeg restituere, mens jeg enten laver lektier eller slapper mentalt af. Jeg bruger recovery boots efter alle træninger, hvor jeg har belastet mine ben på max. Jeg føler en stor effekt, hvor jeg før havde tunge og trætte ben til træning dagen derpå, så har jeg nu friske ben og kan yde mit bedste. Så min erfaring med recovery boots er, at de er fantastiske til at hjælpe med restitution. Ved overbelastning har recovery boots hjulpet mig hurtigere tilbage til træningen og alt efter skaden, er det fantastisk, at man kan bruge forskellige ”niveauer” til at komme sig. Jeg har ved ømhed, belastninger eller småskader brugt recovery boots, hvilket virkeligt har haft en kæmpe effekt og har fået mig tilbage til træningen næsten dagen efter. På skolen, til træningen i klubben og hele hverdagen omkring mig er der meget fokus på min vej mod mine mål. Sammen med kost og mental træning er restitution noget af det vigtigste for at kunne yde sit bedste,” fortæller Milia Marie Karlsen.

Er du interesseret i at læse hele historien her.

1.2. Recovery Boots til ultraløb

Sanna og Lina El Kott Helander er ultraløbere og deres stævner er mange gange længere end hvad mange af os løber på en måned. Her kan du læse en kort beskrivelse af et af deres løb og hvordan de brugte deres restituionsstøvler. Synes du de to piger lyder interessant kan du desuden læse mere om dem her.

Med et år fyldt med racing, løb og cykling i forskellige lande, så er det svært at vælge højdepunkter. Vi havde virkelig et fantastisk år! Vinteren inkluderet! Wow, vi havde så meget sne og fantastiske skiløb. Vi elsker at løbe i sne og lidt kølige temperaturer, så det kunne der heller ikke klages over.

Træningen gik som smurt og vi havde så meget motivation. Jeg tror, at nøglen til at få den gode træning er, at du finder noget, du virkelig nyder, så timerne bare flyver! Det er også lettere at få den vigtige hvile! Det er to hovedfaktorer. God træning + god hvile! Vi har ofte brug for at minde os om det og det betaler sig! Aldrig før har vi været så konkurrencedygtige og racet så meget, vi følte os meget stærke og var i god form. Vi har aldrig før været liggende så meget som i år heller! Vi har primært kørt hårdt på, hvilet, restitueret og været ude for mange, lange "lette" træningsdage.

Vi havde en måned i Alperne, hvor vi kørte rundt i en varevogn, løb og cyklede. Der var nogle fantastiske øjeblikke og hvor de fleste timer var udenfor. Vi kan virkelig godt lide det enkle liv udendørs. Vi var dog også meget trætte efter løbene, og havde luksussen til at få nogle hotelnætter. Det bedste ved det var, at have elektricitet til at bruge vores Optima Recovery Boots til restituering. Du bliver meget stiv og opsvulmet efter løb, så det er super godt at få kompression/massage og samtidig læse en bog, arbejde på computeren eller at få lidt snacks. Jeg husker især at være helt opbrugt efter High Trail Vanoise i Val d'Isère, det er et meget hårdt skyrunning race med 70 km og i 5400 meters højde. Vi løb et lodret løb dagen før (1000 meters højde i 3 km), så vi brugte støvlerne den aften for at slippe af med mælkesyre og være godt forberedt til den lange dag næste morgen. At smide mig i sengen og få massage fra støvlerne efter løbet var livreddende!

Hjemme bruger vi regelmæssigt støvlerne flere gange om ugen for at restituere hurtigere. Benene er vores vigtigste værktøjer og vi ønsker at tage os af dem, så godt vi kan. Optima Sport Recovery Boots er super og hjælper benene med at være friske hver dag! Det er også godt med støvlerne at kunne vælge på konsollen, hvor på benene du ønsker kompression på de forskellige programmer, A - F. For eksempel på din lægmuskel eller kun på låret. Vi vil begge gerne have hele benet dog! More is more! Vi bruger mest støvlerne mellem træning eller på hviledage for at få blodet til at strømme!

2. Hvad siger videnskaben om Recovery Boots?

Nedenfor har vi lavet en sammenfatning på de videnskabelige artikler der er lavet omkring recovery boots og hvordan de virker. Vi har desuden inkluderet links så du selv kan dykke ned i hver undersøgelse.

2.1 Hurtigere Restitution

Øget blodgennemstrømning hjælper med at fjerne træthed og reducere inflammation og giver en hurtigere restitution.

Skader virker meget forstyrrende på din træning og er enhver sportudøvers mareridt. Skader som skinnebensbetændelse, betændelse i akillessenen og løberknæ er ikke desto mindre noget de fleste har prøvet. Der kan være mange årsager til at du bliver skadet; teknik, overtræning og manglende restitution. Du skal derfor være opmærksom på ikke at gøre for meget, for hyppigt og for hurtigt. Kroppen har brug for tid til at tilpasse sig træningsændringer og hop i træningstimer eller intensitet. Muskler og led kræver genopretningstid, så de kan komme sig og håndtere de krav din træning stiller. Hvis du fremtvinger træningsprocessen, vil du nedbryde din krop i stedet for at opbygge den.

Forskning viser, at kompression og massage forbedrer iltning, og reducerer inflammation af de små muskelskader træningen forvolder på dine muskler. På den måde kan et sæt Recovery Boots være med til, at du kommer dig hurtigere over din træning og dermed reducerer risiko for skader forårsaget af overtræning.

“…the MISPD (LÆS: massageapparat) effected a 45% improvement in the subjects’ ability to perform the subsequent exercise bout. The accumulation of fluid in the interstitial space after exercise and its disappearance after the use of the MISPD offers one possible explanation for these results….” (https://idp.springer.com/authorize?response_type=cookie&client_id=springerlink&redirect_uri=http%3A%2F%2Flink.springer.com%2Fchapter%2F10.1007%2F978-0-387-45951-6_70)

“The purpose was to determine if intermittent pneumatic compression (IPC) affects muscle swelling, stiffness, and strength loss… We hypothesized that the compression would decrease swelling and stiffness. …Results: Circumference and stiffness increased and strength decreased during the 5 days post-exercise …. ….Conclusion: IPC is effective in temporarily decreasing the swelling and stiffness after exercise-induced muscle injury.” (https://journals.co.za/doi/10.10520/EJC48556)

2.2. Forebyg skader eller kom hurtigere over dem

Øget blodgennemstrømning hjælper med at fjerne affaldsstoffer og kan hjælpe dig med at forebygge skader samt komme hurtigere over dem.

Skader virker meget forstyrrende på din træning og er enhver sportudøvers mareridt. Skader som skinnebensbetændelse, betændelse i akillessenen og løberknæ er ikke desto mindre noget de fleste har prøvet. Der kan være mange årsager til at du bliver skadet; teknik, overtræning og manglende restitution. Du skal derfor være opmærksom på ikke at gøre for meget, for hyppigt og for hurtigt.

Kroppen har brug for tid til at tilpasse sig træningsændringer og hop i træningstimer eller intensitet. Muskler og led kræver genopretningstid, så de kan komme sig og håndtere de krav din træning stiller. Hvis du fremtvinger træningsprocessen, vil du nedbryde din krop i stedet for at opbygge den.

Forskning viser, at kompression og massage forbedrer iltning, og reducerer inflammation af de små muskelskader træningen forvolder på dine muskler. På den måde kan et sæt Recovery Boots være med til, at du kommer dig hurtigere over din træning og dermed reducerer risiko for skader forårsaget af overtræning.

“The main mechanism for the effectiveness ofIntermittent pneumatic compression (IPC) is that it augments venous and arterial blood flow via the periodic inflation of external cuffs. We believe that this may be beneficial to the warmdown activities of athletes. The removal of waste products may help to reduce injury risk and the phenomenon of delayed onset muscle soreness (DOMS)”. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1332015/)

“Compression is a therapeutic technique widely used in the treatment of muscle and other soft tissue injuries, though evidence in support of this remedial therapy has until recently being largely anecdotal. Recent scientific research has indicated that external compression can be an effective treatment that minimises swelling, improves the alignment and mobility of scar tissue, and improves proprioception in an injured joint consequent to eccentric damage models and DOMS.” (http://www.archives-pmr.org/article/S0003-9993(95)80529-X/abstract?cc=y)

2.3. Bedre Resultater

Hurtigere og mere effektiv restitution kan give dig en bedre træningskvalitet og dermed bedre resultater.

Selv om der er mange faktorer at overveje, når du ønsker at forbedre din præstation, er evnen til konsekvent at udøve din træning en høj prioritet, hertil kommer kvaliteten af din træning.

Men en vedholdende træning er ikke nok; hvis din krop ikke er tilstrækkeligt restitueret. Muskelømhed, nedsat muskelstyrke og træthed vil dramatisk begrænse effektiviteten af ​​din træning og kan føre til en nedadgående spiral, som forhindre dig i at træne regelmæssig og desuden være en potentiel skadesrisiko (overtræning).

For at forhindre ovenstående har langt de fleste top udøvere regelmæssige restitutionsperioder i deres træningsplaner. Tilstrækkelig med søvn og korrekt ernæring kan være med til at sikre en god restitution. Inkludere du mindst en 30 minutters kompressionssession i recoveryboots vil du opleve yderlige restitutionsfordele.

Kompressionen i et sæt recoveryboots vil øge blodgennemstrømningen og fremskynde din krops naturlige restitutionsproces, ved at fjerne ophobningen af metabolisk affald og lactat efter træning. Brugere af OptimaSport recovery boots oplever ofte at deres muskler er:

  • mindre ømme.
  • friskere
  • mere løse.
  • mindre trætte.

Disse fordele kan hjælpe dig med at få fuldt udbytte din træning. Evnen til at komme dig hurtigere efter sidste træning kan hjælpe dig med at opretholde (eller endog øge) din træningsvolumen og -intensitet, hvilket i sidste ende kan forbedre din ydeevne.

“..The purpose of this study was to measure the effects of intermittent pneumatic compression (NT) on the muscle inflammation marker C-reactive protein (CRP) and DOMS in trained athletes after long distance running. ..In conclusion, the results indicated statistically there was no significant difference in CRP or pain levels between the control run and treatment run therefore, my hypothesis was rejected. However upon closer inspection, the data suggests the test subjects recovered one day earlier when using the NT device compared to the control. Statistically this may not be significant, but a full day recovery for a professional athlete is very important..” (https://etd.ohiolink.edu/!etd.send_file?accession=csu1407279331&disposition=inline)