Handels- og abonnementsbetingelser for salg til privat kunder
Generelle handelsbetingelser
Generelt
Disse betingelser gælder for dit køb af varer og andre ydelser på hjemmesiden www.optimasport.dk. På OptimaSport.dk kan du både købe og leje visse varer.
Det er kun forbrugere, der kan købe varer og ydelser på www.optimasport.dk, og ved bestilling af varer på www.optimasport.dk bekræfter du, at du ikke køber varer med henblik på videresalg.
Ønsker du at handle som erhvervsdrivende, bedes du kontakte os her.
Optima Sport ApS
Hjulmagervej 11D
7100 Vejle
CVR-nr.: 38966227
Levering
Varerne afsendes indenfor 1-3 arbejdsdage.
For køb over 499 kr. ydes gratis levering i Danmark.
Ved levering udenfor Danmark skal påregnes ekstra leveringstid.
I tilfælde af forsinkelser, restordre eller udsolgte varer, bestræber vi os på hurtigst muligt at informere dig herom, og hvad vi kan gøre i sagen.
Betaling
For at handle på www.OptimaSport.dk skal du være fyldt 18 år og være i besiddelse af et gyldigt betalingskort, som vi accepterer.
På www.OptimaSport.dk kan du betale med Dankort, VISA/Dankort, VISA Electron, VISA og MasterCard og Maestro.
Beløbet hæves først fra din konto, når varen er afsendt til din angivne leveringsadresse. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det du har godkendt.
Betaler du med bankoverførsel, er du ikke beskyttet af indsigelsesordningen.
Betaler du via PayPal, er du ikke beskyttet af indsigelsesordningen. Læs mere på PayPal hjemmeside.
Ved køb med ViaBill vil du først modtage dine varer. Herefter skal du betale din månedligydelse den 20. i hver måned. Betaler du ikke til tiden, vil der blive pålagt et gebyr på kr. 39,-. Hivs du fortryder dit køb, ophører aftalen om betaling hos ViaBill. ViaBill finansierer køb for op til 2.000 kr. i samarbejde med SparXpress. Læs mere her: https://viabill.dk/forretningsbetingelser/
PriceRunner Købsgaranti
Når du handler hos os, er du omfattet af PriceRunner Købsgaranti. Dermed er du sikret op til 50.000 kroner, hvis et problem skulle opstå i forbindelse med dit køb. Købsgarantien er gratis og gælder for alle medlemmer der er logget ind på PriceRunner.
Selvom du ikke allerede er medlem på PriceRunner og er kommet ind til vores hjemmeside via dem, kan dit køb stadig blive omfattet af Købsgarantien. Det eneste, du behøver at gøre, er at registrere dig inden for en time efter dit køb. At blive medlem er gratis og tager mindre end tre minutter! Bliv PriceRunner-medlem for din køberbeskyttelse
Med PriceRunner Købsgaranti får du erstatning i tilfælde af ødelagt vare, hvis levering af varen udebliver, hvis en vare mangler ved levering eller hvis varen er forkert eller fejlbehæftet. For at Købsgarantien skal gælde, er det nødvendigt at bestillingen er adresseret til dig personligt.
PriceRunner Købsgaranti erstatter dig som kunde for både anskaffelses- og fragtomkostninger og den direkte økonomiske skade, du har lidt. For værditab, udeblevne indtægter eller andre direkte eller indirekte omkostninger gives ingen erstatning.
På PriceRunner finder du en liste med kategorier, der er undtaget garantien, samt de gældende betingelser.
Reservation af beløb
Betaler du med et internationalt betalingskort, reserveres beløbet med det samme.
Pengene er reserveret på dit kort eller konto indtil:
1) vi hæver beløbet, når vi sender varen, eller
2) indtil pengene bliver frigivet ifølge aftale med din kortudsteder.
Prisfejl
Hvis en pris er åbenlyst forkert, og du rimeligvis burde havde opdaget dette, er vi ikke forpligtet til at levere det pågældende produkt til den forkerte pris.
Reklamationsret
Når du handler på www.OptimaSport.dk kan købelovens mangels regler finde anvendelse på varekøb. Det betyder at du har 24 måneders reklamationsret.
Det betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Det er et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.
Hvis du mener, at din vare har en fejl eller en mangel, bedes du kontakte os på kundeservice@optimasport.dk. Når du henvender dig, skal du forklare, hvad fejlen eller manglen ved varen er.
Varen skal sendes til:
Optima Sport
Holmstruphøjvej 131
8210 Aarhus V.
OBS! Forsendelsen skal sendes direkte til adressen og ikke til pakkeboks.
Vedlæg en kopi af din faktura.
Har du en reklamation, eller ønsker du at returnere anbefaler vi at du bruger vores returneringsside her.
Vi modtager hverken pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav.
PrøvePeriode
For vores recovery boots tilbyder vi 10 dages gratis prøve periode. Såfremt du ikke føler at støvlerne er noget for dig bedes du kontakte os. Støvlerne skal returneres i den originale forsendelsesemballagen og der skal vedlægges en kopi af ordrebekræftigelsen.
Prismatch
Ved benyttelse af vores prismatch bedes du dokumentere hvor du har set en tilsvarende vare.
Fortrydelsesret
Hos Optima Sport giver vi dig mere end dine lovfæstede fortrydelsesret på 14 dages, vi giver nemlig 14 dages returret (dette gælder ikke produkter som kan forældes så som sportsernæring, her gælder 14 dages returret). Benytter du dig af den gælder de betingelser, det fremgår af vores betingelser herom.
Helt ekstraordinært tilbyder vi en prøve periode på vores recovery boots i 10 dage, du kan bruge varen og se om den er noget for dig. Hvis du ikke føler at støvlerne er noget for dig bedes du kontakte os. Støvlerne skal returneres i den originale forsendelsesemballage. Du skal selv betale fragten hvis du ønsker at fortryde dit køb.
Fortrydelsesfristen udløber efter 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvist, løber fristen fra den dag, hvor du modtager den sidste vare.
Fristen indebærer, at du har 14 dage fra modtagelsen til at give os besked om, at du vil fortryde dit køb. Du kan sende en mail til kundeservice@optimasport.dk eller benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder nederst i handelsbetingelserne. Du skal selv betale fragten hvis du ønsker at fortryde dit køb.
Du kan ikke fortryde købet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at give os besked.
Fortrydelse af en del af købet
Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre.
Bemærk, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du fortryder en del af dit køb.
Returnering
Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 14 dage til at sende varen tilbage til os.
Du skal selv betale for at pakken returneres, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten.
OBS: Vi forbeholder os retten til at reducere beløbet ved returnering, i tilfælde af at saunatæppet er brugt.
OBS! Forsendelsen skal sendes direkte til adressen og ikke til pakkeboks.
Varens stand, når du sender den retur
Hvis varen har mistet værdi, og det skyldes at du har brugt den på en anden måde, end hvad der var nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer, kan du kun få en del af købsbeløbet tilbage. Beløbet du kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.
Vi anbefaler, at du sender varen retur i den originale emballage.
Hvis den originale emballage mangler, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.
Ingen fortrydelsesret
Disse aftaler kan ikke fortrydes:
Levering af fødevarer, drikkevarer eller andre varer til husholdningens løbende forbrug, som leveres fysisk hjem til dig eller til din arbejdsplads af en erhvervsdrivende, der regelmæssigt bringer varer ud i dit område.
Tilbagebetaling af købsbeløbet
Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.
Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.
Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.
Vi kan tilbageholde betalingen indtil vi har modtaget varen, med mindre du sender os dokumentation for at have returneret den.
Pakken sendes til:
Optima Sport
Hjulmagervej 11D
7100 Vejle
Vi modtager kun pakker, som sendes direkte til adressen.
Persondatapolitik
Vi har brug for følgende oplysninger, når du handler hos os:
Navn, adresse, tlf.nr. og mailadresse.
Vi registrerer og videregiver de personoplysninger, som er nødvendige for at kunne levere varen til dig.
Personoplysningerne registreres hos Optima Sport ApS og opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes.
Vi samarbejder herudover med en række andre virksomheder, som opbevarer og behandler data. Virksomhederne behandler udelukkende oplysninger på vores vegne og må ikke bruge dem til egne formål.
Vi samarbejder kun med databehandlere i EU eller i lande, der kan give dine oplysninger en tilstrækkelig beskyttelse.
Den dataansvarlige på optimasport.dk er Optima Sport ApS
Du har ret til at få oplyst, hvilke oplysninger vi behandler om dig.
Hvis du mener, at oplysningerne er unøjagtige, har du ret til at få dem rettet. I nogle tilfælde har vi pligt til at slette dine persondata, hvis du beder om det. Det kan f.eks. være hvis dine data ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som vi skulle bruge dem til. Du kan også kontakte os, hvis du mener, at dine persondata bliver behandlet i strid med lovgivningen. Du kan skrive til os på: kundeservice@optimasport.dk. Du kan læse mere om vores persondatapolitik her: https://optimasport.dk/cookie-og-privatlivspolitik/
Klageadgang
Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte (indsæt kontaktinformation for relevant person/enhed i webshoppen). Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til:
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
naevneneshus.dk
Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her – https://ec.europa.eu/consumers/odr
Ansvar og sprog vedrørende website og service
Optima Sport kan ikke garantere, at hjemmesiden til enhver tid er fejlfri og i drift.
Kontakt til Optima Sport kan ske på Engelsk eller Dansk.
Handelsbetingelserne er senest opdateret d 05.10.2019.
Standardfortrydelsesformular
(Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende)
Til:
OptimaSport.dk
Hjulmagervej 11D
7100 Vejle
E-mail: kundeservice@optimasport.dk
Jeg meddeler herved, at jeg ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min købsaftale om følgende varer/tjenesteydelser:
__________________________________________________________________________________
Bestilt den: _______________________________ Modtaget den: _______________________________
Forbrugerens navn: ______________________________________________________________________
Forbrugerens adresse: ___________________________________________________________________
Forbrugerens underskrift: _________________________________________ Dato: _________________
(kun hvis formularens indhold meddeles på papir)
Abonnementsbetingelser
Bindingsperiode
Du kan til en hver tid opsige dit abonnement. Se opsigelse for at læse mere.
Opsigelse
Abonnementer skal opsiges med en måneds varsel fra den dato, hvor du har modtaget maskinen.
Vi skal modtage din opsigelse pr. e-mail og bekræfte modtagelsen. Mails vedr. opsigelse sendes til: kundeservice@optimasport.dk
Eksempel 1:
Det vil sige, at hvis du har modtaget maskinen den 10. maj og ønsker at opsige abonnementet med det samme, skal vi modtage din opsigelse senest den 10. juni. Vi skal senest modtage maskinen den 10. juli.
Eksempel 2:
Modtager du maskinen den 16. august og opsiger dit abonnement den 12. februar, skal vi senest modtage maskinen den 16. marts.
Prøveperiode
OBS: Prøveperioden er ikke gældende for vores udlejningsmodel.
Prisjustering
Vi forbeholder os retten til årligt at rette prisen for abonnementet i forhold til forbrugerprisindekset, uden forudgående varsling.
Fortrydelsesret
Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os.
Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvist, løber fristen fra den dag, hvor du modtager den sidste vare.
Fristen indebærer, at du har 14 dage fra modtagelsen til at give os besked om, at du vil fortryde dit køb. Du kan sende en mail til kundeservice@optimasport.dk eller benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder nederst i handelsbetingelserne.
Du kan ikke fortryde købet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at give os besked.
Fortrydelsesret på abonnementet
Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os.
Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, vi har lavet aftalen.
Fristen indebærer, at du har 14 dage fra aftaledagen til at give os besked om, at du vil fortryde. Du kan sende en mail til (indsæt mailadresse) eller benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder nederst i betingelserne.
Tilbagebetaling på abonnement
Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage.
Har du givet dit samtykke til, at leveringen kan gå i gang, og ønsker du alligevel at fortryde, skal du dog være opmærksom på, at vi vil opkræve en rimelig betaling, for den del af abonnementet, der allerede er leveret. (Beløbet opgøres pr. dag abonnementet har været gældende).
Tilbagebetaling af depositum
Du får dit depositum tilbage betalt når vi har modtaget produktet retur. Optima Sport er ikke ansvarlig, såfremt pakken bortkommer under leveringen tilbage til os. Vi forbeholder os retten til at trække dig i depositum, såfremt produktet er beskadiget svarende til et beløb på den værdiforringelse som varen har fået.
Aflevering af udstyr, skal ske indenfor åbningstider, eller efter aftale med personale. Alt udstyr skal behandles med respekt. Derfor skal udstyret også afleveres, i samme stand som ved udlevering. Dette betyder at udstyret skal være funktionsdygtig og rengjort.
Hvis der er noget galt med abonnementet
Hvis du ikke er tilfreds med abonnementet kan du kontakte os på (indsæt tlf. eller mail).
Købelovens mangelsregler gælder ikke for abonnementer.
Om du har 2 års reklamationsret efter reglerne i købeloven afhænger derfor af, hvad der skal leveres i henhold til abonnementsaftalen.
Træk på dit kort
Du kan til enhver tid tilbagekalde din tilladelse til, at vi trækker et beløb på dit kort.
Du kan også gøre indsigelse vedrørende ”uautoriserede debiteringer” over for din kortudbyder, dog senest 8 uger efter debiteringen, med mindre andet fremgår af din aftale med kortudbyderen.
Abonnementsbetingelserne er senest opdateret d. 11.12.2020
Firmainformation
OptimaSport ApS
Medeavej 21
7100 Vejle
Abonnementsbetingelserne er senest opdateret d. 11.12.2023
Firmainformation
OptimaSport ApS
Hjulmagervej 11D
7100 Vejle
Handels- og leveringsbetingelser for salg til erhvervs kunder (BTB), klubber og offentlige institutioner
1. Anvendelse
Disse salgs- og leveringsbetingelser (”Betingelserne”) gælder for salg og levering af fysiske produkter (”Produkterne”) leveret af:
Optima Sport
Hjulmagervej 11D
7100 Vejle
kundeservice@optimasport.dk
telefon:70 60 48 15
Betingelserne gælder for aftaler indgået mellem Sælger og erhvervsdrivende kunder (”Kunden” eller ”Kunderne”), eller offentlige institutioner.
2. Produkterne
Produkterne udgøres af Sælgers til enhver tid værende produktsortiment, der for nuværende bl.a. indbefatter sport og massageartikler. De af Sælger udbudte Produkter fremgår for hovedpartens vedkommende af Sælgers webshop, der er tilgængelig via dette link: www.optimasport.dk (”Webshoppen”).
3. Aftaleindgåelse
Via Sælgers Webshop
Kundens bestilling af Produkter sker som udgangspunkt via Webshoppen.
Når Kunden har afgivet en bestilling i Webshoppen, vil Kunden modtage en automatisk genereret e-mail.
I tilfælde af forsinkelser, restordre eller udsolgte varer, bestræber vi os på hurtigst muligt at informere dig herom, og hvad vi kan gøre i sagen.
Prisfejl
Hvis en pris er åbenlyst forkert, og du rimeligvis burde havde opdaget dette, er vi ikke forpligtet til at levere det pågældende produkt til den forkerte pris.
Ved Sælgers afgivelse af skriftlige tilbud pr. mail.
I tilfælde, hvor Sælger til Kunden afgiver et tilbud om salg og/eller levering af Produkter (”Tilbuddet”), er Tilbuddet gældende i 14 kalenderdage løbende fra datoen, hvor Sælger afgiver Tilbuddet, medmindre andet specifikt fremgår af det fremsendte Tilbud.
Når Kunden skriftligt accepterer Sælgers Tilbud inden for fristen, er der indgået en bindende aftale mellem Sælger og Kunden vedrørende salg og/eller levering af Produkter (”Aftalen”).
Sælgers Tilbud afgives med forbehold for mellemsalg. Indtil Kundens accept er kommet frem til Sælger, er Sælger således berettiget til at indgå aftale med tredjemand vedrørende det tilbudte med den virkning, at Tilbuddet over for Kunden bortfalder. Sælger skal efter acceptance fremkomst til Sælger uden ugrundet ophold skriftligt meddele Kunden, hvis Tilbuddet er bortfaldet.
Sælger bekræfter, at Aftalen er indgået ved en købsaftale eller en ordrebekræftelse. Såfremt Kunden mener, at der er forhold i købsaftalen eller ordrebekræftelsen, der ikke er i overensstemmelse med Tilbuddet og/eller Kundens accept, påhviler det Kunden straks at reklamere skriftligt herover til Sælger.
4. Pris
Alle priser er i danske kroner og vises i shoppen incl. moms.
Kunden er indtil levering forpligtet til at acceptere ændringer i prisen begrundet i dokumenterede forøgede omkostninger for Sælger som følge af ændringer i fx leverandørpriser, valutakurser, told, skatter og afgifter, der har indvirkning på Aftalens opfyldelse.
5. Betaling
Betaling med betalingskort
Ved Kundens bestilling af Produkter via Sælgers Webshop, kan Kunden betale for Produkterne ved at indtaste sine betalingskortoplysninger i forlængelse af Kundens afgivelse af sin online bestilling.
Sælger accepterer Mobile Pay, Visa/Dankort, Visa og en række øvrige kreditkort, der fremgår af Webshoppens betalingsvindue (”Betalingskortene”). Betaling med Betalingskort på Webshoppen foregår via en sikker (krypteret) forbindelse. Sælger gemmer ingen oplysninger om Kundens Betalingskort.
Sælger hæver først betalingen for Produkterne på Kundens konto, når Produkterne er klar til levering, jf. afsnit 6.
Betaling iht. faktura
Ved indgåelse af Aftale om Kundens køb af Produkter iht. et af Sælger afgivet Tilbud, udsteder Sælger en faktura til Kunden efter indgåelsen af Aftalen.
Betaling iht. faktura skal ske senest den dato, fakturaen angiver som sidste rettidige betalingsdag. Såfremt en sådan ikke er angivet, skal Sælger modtage Kundens betaling senest samtidig med, at Produkterne leveres.
Såfremt leveringen udskydes på grund af Kundens forhold (fordringshavermora), er Kunden - medmindre Sælger skriftligt meddeler Kunden andet - alligevel forpligtet til at foretage enhver betaling til Sælger, som om levering var sket til aftalt tid.
Hvis betaling sker efter forfaldsdag, er Sælger berettiget til at beregne renter af den til enhver tid værende restgæld fra forfaldsdag med Nationalbankens officielt fastsatte udlånsrente plus 8 %.
Kunden er ikke berettiget til at modregne eventuelle modkrav mod Sælger, med mindre Sælger skriftligt har anerkendt dette. Kunden har heller ikke ret til at tilbageholde nogen del af købesummen på grund at modfordringer af nogen art.
6. Levering
Levering sker fra Sælgers adresse, dvs. ab lager, uanset om Sælger ved egne folk eller ved tredjemand i henhold til særskilt aftale med Kunden bringer det solgte til Kunden.
Leveringstiden er fastsat af Sælger efter bedste skøn i overensstemmelse med de forhold, der foreligger ved Aftalens indgåelse, eller Tilbuddets fremsættelse. Medmindre andet udtrykkeligt er aftalt, betragtes en udskydelse af leveringstiden med 14 kalenderdage som værende rettidig levering, således at Kunden ikke af den grund kan udøve nogen beføjelser, herunder ophævelsesbeføjelser, over for Sælger.
Såfremt forsinkelse ved levering skyldes, at Sælger er i en situation af force majeure, udskydes leveringstiden med den tid, som hindringen varer, idet begge parter dog skal være berettiget til ansvarsfrit at annullere Aftalen, når hindringen har varet i mere end 3 uger. Nærværende bestemmelse finder anvendelse, uanset om årsagen til forsinkelsen indtræffer før eller efter udløbet af den aftalte leveringstid.
7. Reklamation
Når Kunden får Produkterne i hænde, skal Kunden straks foretage en sådan undersøgelse af Produkterne, som ordentlig forretningsbrug kræver.
Hvis Kunden vil påberåbe sig en mangel, skal Kunden, straks efter at manglen er eller burde være opdaget, give Sælger skriftlig meddelelse herom samt anføre, hvori manglen består. Såfremt Kunden har opdaget eller burde have opdaget manglen, og Kunden ikke reklamerer som anført, kan Kunden ikke senere gøre manglen gældende.
Efter Sælgers valg vil mangler ved det solgte Produkt blive afhjulpet, eller det solgte Produkt vil blive omleveret. Alene hvis afhjælpning eller omlevering ikke sker inden rimelig tid, er Kunden under iagttagelse af dansk rets almindelige regler samt disse Betingelser berettiget til at hæve Aftalen, kræve afslag i købesummen eller kræve erstatning.
Har kunden ikke inden 6 måneder efter leveringsdato påberåbt sig manglen over for Sælger, kan Kunden ikke senere gøre den gældende. For dele, der er udskiftet eller repareret, påtager Sælger sig de samme forpligtelser, som gælder for det oprindeligt, solgte Produkt i et tidsrum af 6 måneder, dog således at Sælgers mangelsansvar ikke for nogen del af det solgte Produkt kan udstrækkes til mere end 1 år fra den oprindelige leveringsdato.
Forandring af eller indgreb i det solgte Produkt uden Sælgers skriftlige samtykke fritager Sælger for enhver forpligtelse.
8. Returnering
Sælger modtager alene solgte Produkter retur efter forudgående konkret og skriftlig aftale. Al aftalt returnering af Produkter er på Kundens risiko og regning.
I de tilfælde, hvor Kunden er berettiget til at ophæve Aftalen, eller såfremt det solgte returneres til Sælger med henblik på ombytning eller afhjælpning af mangler, skal det solgte fremsendes til Sælger i original emballage og for Kundens regning og risiko. I det omfang Sælger påføres forsendelsesomkostninger m.v., er Sælger berettiget til at kræve disse refunderet af Kunden og modregne disse omkostninger i Kundens eventuelle krav mod Sælger. Efter afsluttet reparation eller ved ombytning er Kunden forpligtet til for egen regning og risiko at afhente den reparerede eller ombyttede genstand hos Sælger.
9. Ansvarsbegrænsning
Et erstatningskrav overfor Sælger kan ikke overstige fakturabeløbet for de solgte Produkter og begrænses i øvrigt til skader, som ved indgåelse af Aftalen typisk kan forudses, og hvor Sælger har handlet groft uagtsomt.
Sælger hæfter ikke for driftstab, avancetab eller andre indirekte tab i anledning af Aftalen, herunder indirekte tab, der opstår som følge af forsinkelse eller mangler ved de solgte Produkter.
Hvis der opstår en ekstraordinær situation, som er uden for Sælgers kontrol, eller hvor forpligtelsen grundet uforudsete eller udefrakommende begivenheder er blevet usædvanligt byrdefulde for Sælger at opfylde - og som må anskues som force majeure eller hardship - vil Sælgers forpligtelser blive suspenderet. Tidsrammen for suspenderingen vil være så længe den akutte situation varer. Eksempler omfattet af force majeure og hardship er naturkatastrofer, brand, krig, rekvirering, beslaglæggelse, valutarestriktioner, oprør, uroligheder, pandemier, mangel på transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner af drivkraft, myndighedspåbud, sygdomsudbrud, sundhedskriser, epidemier, pandemier, strejke eller produktionsforstyrrelser hos leverandører, hvor Sælger ikke kan holdes ansvarlig.
Det påhviler Sælger uden ugrundet ophold skriftligt at underrette Kunden, dersom der indtræffer omstændigheder som nævnt i pkt. 9.
10. Produktansvar
Sælger påtager sig et erstatningsansvar for produktskader i overensstemmelse med de almindelige regler i dansk ret, herunder det retspraksisudviklede produktansvar og produktansvarsloven.
Sælger er dog ikke ansvarlig for skader på erhvervsting tilhørende Kunden eller tredjemand, medmindre skaden skyldes forsæt eller grov uagtsomhed fra Sælgers side. Sælger er ikke ansvarlig for driftstab, avancetab, eller andre indirekte tab eller følgeskader.
11. Tvister
Enhver uoverensstemmelse mellem Sælger og Kunden skal afgøres efter dansk ret og skal i første instans indbringes for Sø- og Handelsretten, subsidiært Sælgers hjemting.