Videnskaben bag isbad og restitution

Aquilo-systemet efterligner effekterne af et isbad ved at cirkulere isvand omkring dine ben. Aquilo-systemet klemmer cirkulerende isvand mod dine benmuskler samtidig med at du holder dig helt tør.

Inden for de første par minutter i bukserne, vil din hudtemperatur falde til det perfekte temperatur for restitution på 10-12ºC.

Du kan download den hele forskningsundersøgelse der er offentliggjort i Journal of Sports Science and Medicine, september 2017 udgave, her.

Reducere muskelskader

Når du træner, nedbrydes dine muskler ned og der frigives enzymer i dit blod. Blodprøver på atleterne viste, at der var en stor tilstedeværelse af kreatinkinase (CK) i blodet efter træningen. Dette er en bio-markør for muskelnedbrydningen og er en god indikator på hvor hurtigt din krop er til at restituere.

De atleter, der brugte Aquilo-systemet, oplevede et fald på 40% i deres kreatinkinase niveauer i løbet af de 48 timer, der efterfulgte en kølebehandlingen.

Isbehandling reducere smerte

Det er svært at starte en træning, når du stadig er øm fra dagen før. Hvis du bruger Aquilos kølesystem efter hver træning, kan du stoppe muskelømheden, før den får en chance for at sætte sig fast.

De atleter, der brugte Aquilo efter deres træning, rapporterede et signifikant fald i den samlede muskelsmerte/ømhed i 48 timer efter kølebehandlingen.

Det skal bemærkes, at disse atleter kun brugte Aquilo-systemet én gang. På trods af dette fortsatte smertereduktion 2 dage efter behandlingen. Det er ikke svært at forestille sig en yderligere reduktion i ømhed/smerte, hvis en anden eller tredje behandling blev tilføjet!

Forbedret søvnkvalitet ved isbehandling

Søvn er langt den vigtigste del af din daglige træningsrutine. Disse dyrebare søvntimer er ofte den eneste tidspunkt, dine muskler har en mulighed for at restituere. Mange atleter fortæller, at de har svært ved at falde i søvn og forblive i søvnen på grund af overdreven ømhed. I undersøgelsen blev atleterne spurgt om deres sovemønstre så deres søvnkvalitet kunne fastlægges.

Resultaterne viste, at de, der fik Aquilo-kølebehandlingen, sov mere komfortabelt i de næste 48 timer.

Øget kraftgenerering efter isbehandling

Uanset om det er for første skridt i løbet, eller den sidste anstrengelse mod målstregen, er hver bevægelse vigtig. I et særskilt afsnit af undersøgelsen blev atleterne bedt om at udføre en bestemt type “countermovement jump” i slutningen af den specificerede træning. Under dette spring målte blev effekten målt. Samme spring blev derefter udført to gange mere i løbet af 48 timer efter træningen.

Gruppen, der brugte Aquilo-systemet til restitution, kunne generere mere kraft i deres spring 48 timer efter træningen.