VIDENSKABEN BAG RECOVERYBOOTS

Tag ikke kun vores ord for at recovery boots virker. Nedenfor er der referencer til en række artikler som alle viser fordelene ved de egenskaber som recovery boots har.

Hurtigere Restitution

Øget blodgennemstrømning hjælper med at fjerne træthed og reducerer inflammation og giver en hurtigere restitution

Når du træner “stresser” du dine muskler, hvilket forårsager små skader på dine muskelfibre. Disse skade er hvad der senere hen får dig til at blive bedre, men resultere i første omgang i inflammation i musklerne samt opbygning af metabolisk affald (lactat, pyruvat, ammoniak, bicarbonat og pH).

De små muskelskader resulterer i en kombination af ømhed, træthed og nedsat muskelstyrke, hvilket begrænse din evne til at træne på fuld styrke og høste mest muligt ud af din træning. Det er derfor, at evnen til at komme sig hurtigere er så vigtig. (http://www.archives-pmr.org/article/S0003-9993(95)80529-X/abstract?cc=y)

Ved af bruge recovery boots i din daglige træning kan du fremskynde restitutionsprocessen, som din krops lymfatiske- og vaskulæresystemer gør naturligt over en længere periode. Pneumatiskkompression øger blodgennemstrømning og hjælper din krop af med ophobet affald i dine muskler hurtigere og mere effektivt end din krop normalt kan. Resultatet er at dine muskler heler og kan komme sig hurtigere.

“…the MISPD (LÆS: massageapparat) effected a 45% improvement in the subjects’ ability to perform the subsequent exercise bout. The accumulation of fluid in the interstitial space after exercise and its disappearance after the use of the MISPD offers one possible explanation for these results….”

(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1332015/)

“The purpose was to determine if intermittent pneumatic compression (IPC) affects muscle swelling, stiffness, and strength loss… We hypothesized that the compression would decrease swelling and stiffness.

…Results: Circumference and stiffness increased and strength decreased during the 5 days post-exercise ….

….Conclusion: IPC is effective in temporarily decreasing the swelling and stiffness after exercise-induced muscle injury.”

(http://www.archives-pmr.org/article/S0003-9993(95)80529-X/abstract?cc=y)

Forebyg skader eller kom hurtigere over dem 

Øget blodgennemstrømning hjælper med at fjerne affaldsstoffer og kan hjælpe dig med at forebygge skader samt komme hurtigere over dem

Skader virker meget forstyrrende på din træning og er enhver sportudøvers mareridt. Skader som skinnebensbetændelse, betændelse i akillessenen og løberknæ er ikke destomindre noget de fleste har prøvet.

Der kan være mange årsager til at du bliver skadet; teknik, overtræning og manglende restitution. Du skal derfor være opmærksom på ikke at gøre for meget, for hyppigt og for hurtigt. Kroppen har brug for tid til at tilpasse sig træningsændringer og hop i træningstimer eller intensitet. Muskler og led kræver genopretningstid, så de kan komme sig og håndtere de krav din træning stiller. Hvis du fremtvinger træningsprocessen, vil du nedbryde din krop i stedet for at opbygge den.

Forskning viser, at kompression og massage forbedrer iltning, og reducerer inflammation og muskelmikrotrauma (de små skader træningen forvolder på dine muskler). På den måde kan et sæt recoveryboots være med til at du kommer dig hurtigere over din træning og dermed reducere din risiko for skader forårsaget af overtræning.

“The main mechanism for the effectiveness ofIntermittent pneumatic compression (IPC) is that it augments venous and arterial blood flow via the periodic inflation of external cuffs. We believe that this may be beneficial to the warmdown activities of athletes. The removal of waste products may help to reduce injury risk and the phenomenon of delayed onset muscle soreness (DOMS)”.

(https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-0-387-45951-6_70)

“Compression is a therapeutic technique widely used in the treatment of muscle and other soft tissue injuries, though evidence in support of this remedial therapy has until recently being largely anecdotal. Recent scientific research has indicated that external compression can be an effective treatment that minimises swelling, improves the alignment and mobility of scar tissue, and improves proprioception in an injured joint consequent to eccentric damage models and DOMS.”

(http://journals.co.za/content/ismj/5/3/EJC48556)

Bedre Resultater

Hurtigere og mere effektiv restitution kan give dig en bedre træningskvalitet og dermed bedre resultater

Selv om der er mange faktorer at overveje, når du ønsker at forbedre din præstation, er evnen til konsekvent at udøve din træning en høj prioritet, hertil kommer kvaliteten af din træning.

Men en vedholdende træning er ikke nok; hvis din krop ikke er tilstrækkeligt restitueret. Muskelømhed, nedsat muskelstyrke og træthed vil dramatisk begrænse effektiviteten af ​​din træning og kan føre til en nedadgående spiral, som forhindre dig i at træne regelmæssig og desuden være en potentiel skadesrisiko (overtræning).

For at forhindre ovenstående har langt de fleste top udøvere regelmæssige restitutionsperioder i deres træningsplaner. Tilstrækkelig med søvn og korrekt ernæring kan være med til at sikre en god restitution. Inkludere du mindst en 30 minutters kompressionssession i recoveryboots vil du opleve yderlige restitutionsfordele.

Kompressionen i et sæt recoveryboots vil øge blodgennemstrømningen og fremskynde din krops naturlige restitutionsproces, ved at fjerne ophobningen af metabolisk affald og lactat efter træning. Brugere af OptimaSport recovery boots oplever ofte at deres muskler er:

  • mindre ømme.
  • friskere.
  • mere løse.
  • mindre trætte.

Disse fordele kan hjælpe dig med at få fuldt udbytte din træning. Evnen til at komme dig hurtigere efter sidste træning kan hjælpe dig med at opretholde (eller endog øge) din træningsvolumen og -intensitet, hvilket i sidste ende kan forbedre din ydeevne.

“..The purpose of this study was to measure the effects of intermittent pneumatic compression (NT) on the muscle inflammation marker C-reactive protein (CRP) and DOMS in trained athletes after long distance running.

..In conclusion, the results indicated statistically there was no significant difference in CRP or pain levels between the control run and treatment run therefore, my hypothesis was rejected. However upon closer inspection, the data suggests the test subjects recovered one day earlier when using the NT device compared to the control. Statistically this may not be significant, but a full day recovery for a professional athlete is very important..” (https://etd.ohiolink.edu/!etd.send_file?accession=csu1407279331&disposition=inline)